Leerlingen IKC Oudkarspel voetballen met burgemeester

De leerlingen uit groep 7 van het IKC Oudkarspel zijn het unaniem eens. De burgemeester kan zowel op rechts als op links uit de voeten. Op het schoolplein van het IKC welteverstaan. Hoe dat politiek zit werd afgelopen woensdagochtend niet helemaal duidelijk maar daar ging het deze ochtend ook niet om.

Waar het wel om ging was een brief die de leerlingen uit groep 7 hadden gestuurd naar de burgemeester met de vraag of er een hoger hek geplaatst kon worden tussen het schoolplein en de Voorburggracht. Dit omdat tijdens het voetballen op het plein de bal toch wel regelmatig op de straat kwam en voor auto’s, brommers en fietsers hachelijke situaties ontstonden. Een ongeluk veroorzaken doordat hun bal de weg op vloog wilden ze absoluut niet, dus werd de hulp van de burgemeester ingeroepen. 

Samen met één van de ambtenaren van onderwijs verscheen de burgemeester in de klas. Meteen sprak hij zijn verontschuldiging uit voor het feit dat het zo lang duurde voordat hij tijd had het IKC te bezoeken. Heel eerlijk gaf hij ook meteen aan dat hij niet met een pasklare oplossing was gekomen. Wat volgde was een uitleg over hoe het werkt in een gemeente en met name op het gemeentehuis. Hij vertelde over hoe besluiten tot stand komen en hoe je burgers en bedrijven kunt helpen terwijl je ook rekening moet houden met allerlei regels en voorschriften. Groep 7 kreeg de vraag hoe zij het zouden vinden als iedereen een schutting van 3 meter hoog in zijn tuin zou plaatsen. Daar werd geen van de kinderen vrolijk van en ze begrepen meteen dat regeltjes ook nut hadden. Ze begrepen ook meteen dat hun hek in elk geval geen drie meter hoog zou worden. 

Wie is de baas?
Op een vraag of je als burgemeester alles zelf mag bepalen en dus de baas bent van het dorp kon hij niets anders antwoorden dan dat hij niet de baas was maar dat de gemeenteraad en alle ambtenaren samen en met elkaar de gemeente besturen. Wel was hij heel blij dat hij tijdens de intocht van Sinterklaas, de Sint hoogstpersoonlijk welkom mocht heten.

Verkiezingen
Groep 7 is volop bezig met de verkiezingen en in de klas hebben juf Mandy en juf Brenda verschillende partijen gemaakt. Elk groepje leerlingen is een partij en mag ook 1 dag de baas zijn in de klas. Maar wel met in het achterhoofd dat de lessen aan bod komen. Hoe ga je dat samen als groep vorm geven? Hoe los je het zo op dat iedereen er iets van zijn gading in vindt en vooral hoe democratisch maak je besluiten? Is het hard schreeuwen en je zin krijgen of is het luisteren naar elkaar en het grotere belang kunnen zien? Best wel pittig voor groep 7, maar ze zijn daar echt heel erg goed mee bezig. Uiteraard was de burgemeester blij om te horen dat verkiezingen serieus aan bod komen op school.

Nog steeds geen antwoord
Een aantal kinderen vond het allemaal wel reuze interessant, maar een echt antwoord op hun brief was nog steeds niet gekomen en daarvoor was hij toch gekomen. De burgemeester gaf nogmaals aan dat hij geen pasklare oplossing had. Sowieso is er op dit moment geen geld voor een hoger hek. Het kan maar duidelijk zijn. Maar zo legde hij uit; “We kunnen wel met elkaar gaan nadenken of er andere oplossingen zijn”. En die waren er wel, van stoppen met buitenspelen tot stiekem midden in de nacht een hek plaatsen. Dat laatste had overigens niet de voorkeur van de burgemeester. Met elkaar is afgesproken dat de burgemeester samen met zijn ambtenaar gaat kijken naar wat de regels zijn en wat wel en niet mogelijk is. De leerlingen gaan bedenken of er een manier is om aan geld te komen. Zelf inzamelen of via stichtingen een bijdrage vragen.

Over een paar weken komt groep 7 weer samen met de gemeente en gaan ze kijken hoever iedereen is en wat er nog gedaan moet worden. Ondanks dat hij geen pasklare oplossing had kon de burgemeester toch rekenen op de steun van groep 7 om het samen te gaan oplossen. Een klein maar wel essentieel kijkje voor de leerlingen in het proces hoe zaken geregeld worden.

Leuke vragen
Heeft u huisdieren? Die had de burgemeester wel. Twee katten, twee konijnen en een aquarium. Of hij de boeren belangrijk vond? Jazeker vindt hij dat. En het klimaat? Ook dat is belangrijk. Voor ieder mens. 

Opmerkelijk dat de leerlingen voldoende hadden aan het feit dat hij het belangrijk vond. Niet inhoudelijk maar gewoon weten dat de burgemeester het belangrijk vond was blijkbaar genoeg. Dat is het mooie aan deze ochtend geweest. Zien dat leerlingen net zoals de volwassenen bezig zijn met zaken die buiten hun eigen klas, schoolplein of dorp liggen. En het vertrouwen dat ze hebben in de burgemeester. Want als hij het belangrijk vindt, komt het wel goed. En daarna? Even samen met de klas voetballen op het schoolplein. Een mooie afsluiting van een leerzame ochtend.

Geschreven door Edwin Woons
Fotografie door agheeremansphotography